Het is de combinatie van muziek, beeld en tekst wat de
beleving zo anders maakt. Vaak wordt de sfeer zoals Willem hofhuizen die
beleefde opgezocht, maar ook de sfeer die ik zelf meen te moeten toevoegen.
Maak gebruik van de eindeloze combinaties die hier mogelijk zijn. In feite,
het is één feest. En dat U verdwaalt, wat maakt het uit.
Bijna iedere pagina in het e-Boek begint met een figuur waarop geklikt
kan worden om een muziekstuk te openen. Hier heeft U een overzicht van
alle muziek met de daarbij horende pagina
Beginpagina:
|
Isaac Albeniz
Tango |
Voor Willem Hofhuizen waren
het vooral Granados, de Falla, Satie, en Albeniz die zijn muze bepaalden.
Feitelijk kan men zeggen dat deze klanken via zijn schilderijen
gevisualiseerd worden. Of sterker nog, klik op een willekeurig muziekstuk
in deze lijst en op een willekeurig ander onderwerp. Het past altijd.
|
Voorwoord:
|
Antonio Lauro
Valse Venezolano no 3
|
Een ode aan mijn vader. Deze
wals van Lauro is het ultieme virtuose stuk welke iedere klassieke
gitarist zou willen kunnen spelen. Willem Hofhuizen was toch virtuoos.
|
Levensloop:
|
Frederiek Chopin
Een fragment uit de nocturne no 20 |
Het was toch die trap, in de
Schippersschool aan de Lage Kanaaldijk, waar wij als kind, na de
scheiding, omhoog gingen en hij ons verwelkomde met die riedel,
om die te voltooien als wij uiteindelijk kwamen in de warme ruimte
van zijn atelier. Dit leeft nog steeds.
|
De
kunstenaar:
|
Antonio Vivaldi
Een onbekend adagio |
Het is zelden dat ik in een
muziekstuk zoveel stemmingen gevoeld heb als in dit adagio van Vivalde.
Eerst fronsend, daarna verwondering en dan verdieping, de hobo gaat
klagen en dan dansen. Na de arabesk ontstaat een herrijzing om vervolgens
te voltooien en dan te gaan rusten. Een prachtig slot. Het geeft
weer, de ploetering van het leven.
|
De
tekenaar:
|
Antonio Vivaldi
Picolo concerto in C, RV 443 Adagio |
De picolo krast gelijk een pen
over het papier. In opperste concentratie, eindeloos, in vloeiende
lijnen, onvermoeibaar. Het flinterdunne geluid van de picolo geeft
mij de vergelijking met een pen. Dun, gracieus en wat al meer.
|
Landschapppen:
|
Domenico Scarlatti
Piano sonate in f mol, 118 |
Rusten was het devies bij het
landschap. De sonate van Domenico, ik mag dezelfde voornaam dragen,
geeft mij dit gevoel. Het is robuust maar toch zo gedragen, wiegend,
dan weer rustig. Soms ontstaat een crescendo waarbij de luisteraar
wordt opgetild, om maar weer meteen weg te drijven op de retrospectieven.
Prachtig.
|
Stilleven:
|
Johan Sebastian Bach
Cellosuite no 1 |
Het zwoegende geluid van de
cello geeft op perfecte wijze arbeid en denken weer.
|
Het
Raadsel Vrouw:
|
Baden Powell
Valse sem nome
Johan Sebastian Bach
Prelude no 2, Das Wohl temperierte klavier
Alberto Iglesias
Hable Con Ella
|
Hij ontdenkt.
Hij beleeft.
Hij overdenkt.
|
Baadsters:
|
Manuel de Falla
Lullaby |
Hoewel hij beweert "haar te pakken te krijgen",
blijft deze stille bewondering.
|
Caféterras:
|
Frederiek Chopin
Nocturne 21 |
In blijdschap
|
Tafelgesprek:
|
Francois Joseph Gossec
Gavotte |
Maar er niet tussenkomend
|
Moeder
en kind:
|
Camilius Saint Seans
De zwaan, Carnaval des animeaux |
Altijd.
|
Petroesjka:
|
Igor Strawinsky
Petroesjka, ballet 3e akte |
Strawinsky hoort bij Petroesjka.
|
De
geverfde vogel:
|
Erik Satie
Gymnopeadie |
Zoals de stilte in deze schilderijen.
|
Garcia
Lorca:
|
Enrique Granados
Een spaanse dans |
Een Spaanse dans bij een Spaanse
dichter.
|
Wraakgericht
van Orestes:
|
Euripides
Een klei tablet |
Het klei tablet is de oudst
bekende "bladmuziek" waarvan wij weten (408 v.chr.) en
wellicht door Euripides zelf vervaardigd en bedoeld om zijn theaterstuk
van "Orestes" te begeleiden.
|
Paris
oordeel:
|
Wolfgang Amadeus Mozart
Fluit kwartet |
Paris, Athene, Hera en Aphrodite.
Een kwartet. De verleiding die uitgaat van deze fluitmelodie is
spreekwoordelijk.
|
Kruisiging:
|
Johan Sebastian Bach
Mache diech mein herze rein, Mattheus passion |
Toch maar. Een menselijke stem
(Benjamin Luxon). Het geeft mij een gevoel van einde. Niet dat absolute
einde.
|
Retrospectief:
|
Wolfgang Amadeus Mozart
Cosa mi narri ? Che soave zeffiretto La Nozze de Figaro
|
Het was de film "Shawshank
Redemption" waar Morgan Freeman zijn verbazing uitsprak bij
het horen van dit duet, toen dat werd uitgestort over de gehele
gevangenis. "Ik weet niet wat die twee vrouwen zingen, maar
het brengt kleur en licht in de grauwheid van onze gevangenis".
|
|
|
Het is 2008, mijn God wat hield ik van die vent.
Domien
|