Willem Hofhuizen, waarom die muziek

Het is de combinatie van muziek, beeld en tekst wat de beleving zo anders maakt. Vaak wordt de sfeer zoals Willem hofhuizen die beleefde opgezocht, maar ook de sfeer die ik zelf meen te moeten toevoegen. Maak gebruik van de eindeloze combinaties die hier mogelijk zijn. In feite, het is één feest. En dat U verdwaalt, wat maakt het uit. Bijna iedere pagina in het e-Boek begint met een figuur waarop geklikt kan worden om een muziekstuk te openen. Hier heeft U een overzicht van alle muziek met de daarbij horende pagina

 

Beginpagina:

 

 

Isaac Albeniz

Tango

Voor Willem Hofhuizen waren het vooral Granados, de Falla, Satie, en Albeniz die zijn muze bepaalden. Feitelijk kan men zeggen dat deze klanken via zijn schilderijen gevisualiseerd worden. Of sterker nog, klik op een willekeurig muziekstuk in deze lijst en op een willekeurig ander onderwerp. Het past altijd.

 

Voorwoord:

 

 

Antonio Lauro

Valse Venezolano no 3

Een ode aan mijn vader. Deze wals van Lauro is het ultieme virtuose stuk welke iedere klassieke gitarist zou willen kunnen spelen. Willem Hofhuizen was toch virtuoos.

Levensloop:

 

 

Frederiek Chopin

Een fragment uit de nocturne no 20

Het was toch die trap, in de Schippersschool aan de Lage Kanaaldijk, waar wij als kind, na de scheiding, omhoog gingen en hij ons verwelkomde met die riedel, om die te voltooien als wij uiteindelijk kwamen in de warme ruimte van zijn atelier. Dit leeft nog steeds.

De kunstenaar:

 

 

Antonio Vivaldi

Een onbekend adagio

Het is zelden dat ik in een muziekstuk zoveel stemmingen gevoeld heb als in dit adagio van Vivalde. Eerst fronsend, daarna verwondering en dan verdieping, de hobo gaat klagen en dan dansen. Na de arabesk ontstaat een herrijzing om vervolgens te voltooien en dan te gaan rusten. Een prachtig slot. Het geeft weer, de ploetering van het leven.

 

De tekenaar:

 

 

Antonio Vivaldi

Picolo concerto in C, RV 443 Adagio

De picolo krast gelijk een pen over het papier. In opperste concentratie, eindeloos, in vloeiende lijnen, onvermoeibaar. Het flinterdunne geluid van de picolo geeft mij de vergelijking met een pen. Dun, gracieus en wat al meer.

Landschapppen:

 

 

Domenico Scarlatti

Piano sonate in f mol, 118

Rusten was het devies bij het landschap. De sonate van Domenico, ik mag dezelfde voornaam dragen, geeft mij dit gevoel. Het is robuust maar toch zo gedragen, wiegend, dan weer rustig. Soms ontstaat een crescendo waarbij de luisteraar wordt opgetild, om maar weer meteen weg te drijven op de retrospectieven. Prachtig.

 

Stilleven:

 

 

Johan Sebastian Bach

Cellosuite no 1

Het zwoegende geluid van de cello geeft op perfecte wijze arbeid en denken weer.

Het Raadsel Vrouw:

 

 

Baden Powell

Valse sem nome

Johan Sebastian Bach

Prelude no 2, Das Wohl temperierte klavier

Alberto Iglesias

Hable Con Ella

 

 

Hij ontdenkt.

 

Hij beleeft.

 


Hij overdenkt.

Baadsters:

 

 

Manuel de Falla

Lullaby

 

Hoewel hij beweert "haar te pakken te krijgen", blijft deze stille bewondering.

Caféterras:

 

 

Frederiek Chopin

Nocturne 21

 

In blijdschap

Tafelgesprek:

 

 

Francois Joseph Gossec

Gavotte

 

Maar er niet tussenkomend

Moeder en kind:

 

 

Camilius Saint Seans

De zwaan, Carnaval des animeaux

  

Altijd.

Petroesjka:

 

 

Igor Strawinsky

Petroesjka, ballet 3e akte

Strawinsky hoort bij Petroesjka.

De geverfde vogel:

 

 

Erik Satie

Gymnopeadie

Zoals de stilte in deze schilderijen.

Garcia Lorca:

 

 

Enrique Granados

Een spaanse dans

Een Spaanse dans bij een Spaanse dichter.

Wraakgericht van Orestes:

 

 

Euripides

Een klei tablet

Het klei tablet is de oudst bekende "bladmuziek" waarvan wij weten (408 v.chr.) en wellicht door Euripides zelf vervaardigd en bedoeld om zijn theaterstuk van "Orestes" te begeleiden.

Paris oordeel:

 

 

Wolfgang Amadeus Mozart

Fluit kwartet

Paris, Athene, Hera en Aphrodite. Een kwartet. De verleiding die uitgaat van deze fluitmelodie is spreekwoordelijk.

Kruisiging:

 

 

Johan Sebastian Bach

Mache diech mein herze rein, Mattheus passion

Toch maar. Een menselijke stem (Benjamin Luxon). Het geeft mij een gevoel van einde. Niet dat absolute einde.

Retrospectief:

 

 

Wolfgang Amadeus Mozart

Cosa mi narri ? Che soave zeffiretto
La Nozze de Figaro

Het was de film "Shawshank Redemption" waar Morgan Freeman zijn verbazing uitsprak bij het horen van dit duet, toen dat werd uitgestort over de gehele gevangenis. "Ik weet niet wat die twee vrouwen zingen, maar het brengt kleur en licht in de grauwheid van onze gevangenis".

 

 

 

Het is 2008, mijn God wat hield ik van die vent.

Domien